الأربعاء، 2 ديسمبر، 2009

حوار مع الوطن

وطني العزيز
اين انت ياوطن من كل ما يحدث امن المعقول ان ليس لك صوت ام قد فقدت السمع فانت لا تعرف او اصبت بالعمي فانت لا تري
فلا تري ما يحدث بك وبمن حولك
اين صوتك يا وطن ردا علي المظالم والفتن ؟؟؟!
اين انت عندما نتشاجر ونحن اخوووه عررب
اين انت عندما يقيم اليهود المجالس للطرب
عندما ينفذوا مخططهم ونحن نغرق في الشغب
لا تقل لي من بدأ ومن أخطأ ففي الاول وفي الاخر نحن عرب وكلما يزداد الغل بيننا وبين اشقائنا كلما يزداد عدونا فرحا فينا
من المفترض ان يعرف العرب من عدوهم الاصلي ولا يتشجاروا ويتركوا الاقصي واذا فكرنا لمصلحه من ما يحدث هل هو لمصلحه الشعوب ؟؟؟!
ام الحكام الذين اصبحوا سعداء عندما تلهي الاعلام والشعب عن افعالهم
.

أين من يدعوا حبك ؟؟؟! اهم حكام ام محكومين
أهم هؤلاء الذين نهبوك أم الذين صمتوا وثرواتك تنتهب ثم حرماتك تنهتك عز علي ان اتخلي عنك في الكرب .

ويعز علي أن أقول لك الأتي
أنا أصبحت بلا مأوي
بلا هويه
بلا وطن

نعم اصبحت بلا وطن وذلك لانك تخليت عني في المحن
ما تعلمناه ان الوطن وطن يقف مع شعبه في المحن

وكنت اتمني ان يكون لي وطن يقف بسندي في الفرح والحَزنْ
فانت لا تصلح لي ان تكون وطن وكذلك انا لا اصلح لك

فقد تخليت عن علماؤك وشرفاءك لينفعوا بعلمهم غيرك وطردتهم من احضانك بجهلك ولهوك
فانتفع بهم غيرك وانت تغوص في شهواتك ولذاتك
وتمتعت بســـــذاجة لم يتمتع بهــــا غـــــــــــــيرك
أصـبـحت تفتخر بــهم وتبكـي علي أطــــــــــلالهم
كأنــك تأبــي تطوير نفســـك وتقبــل بذلك وهوانك


اصبحت ملئ بالفساد والظلم واصبحت لا تحترم حرياتنا وتزور انتخاباتنا ولا تحترم ارائنا فكيف نعيش فيك وقد كسرت كل حقوقنا جعلتنا بقيود ولذلك ارفض وبشده ان تكون لي وطن عز علي رفضي لك ولكن ليس في زماننا من لا يعشق الحريه



هذا الحوار ليس لارض الوطن ولكن لمن عليه من بشر اساءوا فيه لعلهم يصلحوا من انفسهم

هناك 91 تعليقًا:

متفائلة في زمن اليأس يقول...

لامك جميل وبيوجع اوى
بس ده مش ذنب الوطن
ده ذنب الناس اللى بيتحكموا فيه ووصلوه للدرجة دى بس ان شاء الله التغيير هيبدأ مننا
ربنا يقدرنا ونعمله حاجة بجد

02 ديسمبر, 2009 11:17 ص

صوت من مصر يقول...

اذا يلا بينا نرسم وطن

سجود يقول...

متفائلة في زمن اليأس
اتمني ان نستيقظ ونصلح وطننا
وجزاكم الله خير
...................
صوت من مصر
يلا بيناااااا
تيجي نعمل حمله تتبني الفكره او علي الاقل مدونه ؟؟؟!

مي يقول...

لا يغير الله ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم ذنب استسلامنا ضعفنا سلبيتنا او اننا زهقنا من كتر الكلام
بوست قوى احييك عليه

سجود يقول...

مي
جزاكم الله خير وياريت احنا نتغير عشان ربنا يغيرنا

رابطة مدونون من أجل فلسطين يقول...

انت عضو معنا فكان واجب علينا ان نفكرك بجديدنا

في أفراحنا لا ننسي الاقصي

منتظرين تشريفك لنا

قلب فارس يقول...

انا واعوذ بالله من كلمة انا مش اقدر اقول بعد كلامك الا جملة واحد اصلح نفسك وادعو غيرك
----------------
اما من ناحية ان انتى بدون وطن فلا نحن عرب مسلمون يجب ان نعود للاسلام لان المعروف عن العرب ان هما مش بيتفقوا على رائ ابدا وهذا كان قبل مجى الحبيب المصطفى وبعد ما اتى الحبيب توحدا الصفوف خلف الاسلام فهيا نعيد الخلافة الاسلمية

صوت من مصر يقول...

سجود للتواصل مع الفكرة ارجو منك اضافتى على الفيس بوك البروفايل بتاعى موجود فى المدونه
وكمان الايميل هو
guevara0000014@yahoo.com

صوت من مصر يقول...

http://forshewatan.blogspot.com/
ده لينك الفكرة
شوفى وقولى رايك

كريم مصطفي سيد يقول...

السلام عليكم
الله الله عليكي وعلي قلمك ماشاء
ان الله لايغير مابقوم حتي يغيروا ما بانفسهم

فدا الاسلام. يقول...

مشاء الله بجد شعر جميل

ان عشنا القهر سنين الزمن القادم

زمن الاسلام ان شاء الله

سجود يقول...

قلب فارس
انا شعاري في الحياه اصلح نفسك وادعو غيرك
وياريت الاسلام يرجع يحكم كان مخلي الناس في عزه
وجزاكم الله خير
.................
صوت من مصر
ان شاء الله نحقق الفكره ويمكن تكون بدايه لرسم وطن لينا
................
كريم مصطفي سيد
وعليكم السلام
فعلا وياريت نغير نفسنا
...............
فدا الاسلام
ياريت زمن الاسلام يجي يارب نحضره قبل ما نموت ونبقي في عزه ولو في اخر يوم في عمري

7annen يقول...

ازيك ياقمر
ياريت نقدر نرسم وطن
هكون اول اللى بيرسموا

ههههههههههههههه

سجود يقول...

7annen
ههههههههههههه
اهي ع الاقل محاوله

أم مالك يقول...

انا جاية اقولة كل سنة وانتى طيبة
وسامحينى انها جت متاخرة شوية
ويبقى بيننا التواصل

أُنْثى مِنْ حَرِيْر يقول...

سجود
جمليه ما تخطين يا عزيزتي
دمتِ بخير

MOHAMMED ELBANNA يقول...

سجود
والله كلامك يوجع القلب
ويذكرني بقصيده فاروق جويده( هذه بلاد لم تعد كبلادي)
..........
فِي كـُلِّ رُكـْن ٍمِنْ رُبــُــوع بـِـــــلادِي

تـَبْدُو أمَامِي صـُورَة ُالجــَــــلادِ

لـَمَحُوهُ مِنْ زَمَن ٍ يضَاجـِــعُ أرْضَهَـــا

حَمَلـَتْ سِفـَاحًا فـَاسْتبَاحَ الـوَادِي

لـَمْ يبْقَ غَيرُ صـُـرَاخ ِ أمـْــس ٍ رَاحـِـل ٍ

وَمَقـَابـِر ٍ سَئِمَتْ مـِــنَ الأجْـــدَادِ

وَعِصَابَةٍ سَرَقـَتْ نـَزيــفَ عُيـُـونِنـَــــا

بـِالقـَهْر ِ والتـَّدْليـِس ِ.. والأحْقـَادِ

مَا عَادَ فِيهَا ضَوْءُ نـَجْــــم ٍ شـَــــــاردٍ
............
جزاكي الله خيراً وربنا يقوينا للأصلاح والتغيير
محمد البنا
طريق النجاح
ــــــــــــــــ
اتمنى تشرفيني بالزياره على طريق النجاح
http://tareekelnagah.blogspot.com/

سجود يقول...

ام مالك
وحضرتك طيبه
وجزاكم الله خير
...............
انثي من حرير
جزاكم الله خير
...............
MOHAMMED ELBANNA
جزاكم الله خير
ويبقي التواصل بإذن الله

اللؤلؤة يقول...

السلام عليكم
كل عام وحضرتك بخير
إحساس عالى جميل
خالص تقديرى

El_Tahan يقول...

الله الله الموضوع جامد بجد تستاهلى التصفيق على هذا الموضوع المثير والحوار الممتع اللى بيعبر عننا وقلتى كل اللى جوانا تحياتى ليكى

سجود يقول...

اللؤلؤة
كل سنه حضرتك طيب
وجزاكم الله خير
.................
El_Tahan
جزاكم الله خير

mohamed ghalia يقول...

ياوطنى صبرا فقد أن لصبح أن يأتى من جديد
مدونة حضرتك رائعة

ذات النطاقين يقول...

عندك حق ..
بس احنا ان شاء الله اللي هنعمر الوطن ده ونرجع تاريخ عمر وصلاح الدين
بس كل واحد تكون اخلاقه كويسة و يتقن شغله ..
و شوف الدنيا هتتغير ازاي

دمت بخير

أنصار السنة والسلف الصالح يقول...

حكم المرتد في الدنيا
1. يُفرَّق بينه وبين زوجته، فإن تاب قبل انقضاء عدتها رجعت إليه، وإن انقضت عدتها قبل أن يتوب تبيَّن فسخ النكاح منذ ارتداده، سواء كانت ردته قبل الدخول بها أوبعد الدخول.
2. يُمنع من التصرف في ماله، وينفق منه على عياله، وتقضى ديونه.
3. لا يرث، ولا يورث، لقوله صلى الله عليه وسلم: "لا يرث المسلمُ الكافرَ ولا الكافرُ المسلمَ"21، ويكون ما تركه فيئاً لبيت مال المسلمين، ومن أهل العلم من قال لورثته.
قال القرطبي عن ميراث المرتد: ميراث المرتد لورثته من المسلمين، وقال مالك، وربيعة، وابن أبي ليلى، والشافعي، وأبو ثور: ميراثه في بيت المال).
والراجح ما ذهب إليه مالك والشافعي ومن وافقهما أن ميراثه لبيت مال المسلمين، للحديث: "لا يرث المسلمُ الكافرَ.."، وينفق على عياله من بيت مال المسلمين.
4. يُقتل المرتد من غير استتابة إن قُدِر عليه، إذا كانت ردته مغلظة، لأن الردة تنقسم إلى قسمين:
•مغلظة، وهي ما تكون مصحوبة بمحاربة الله، ورسوله، وأوليائه من العلماء العاملين، وعداوتهم، والمبالغة في الطعن في الدين، والتشكيك في الثوابت.
•ومجردة، وهي التي لم تصحب بمحاربة ولا عداوة ولا طعن وتشكيك في الدين، وكل الآثار التي وردت في استتابة المرتد متعلقة بالردة المجردة.
قال شيخ الإسلام ابن تيمية : (إن الردة على قسمين: ردة مجردة، وردة مغلظة شرع القتل على خصوصها، وكلاهما قد قام الدليل على وجوب قتل صاحبها، والأدلة الدالة على سقوط القتل بالتوبة لا تعمُّ القسمين، بل إنما تدل على القسم الأول ـ الردة المجردة ـ كما يظهر ذلك لمن تأمل الأدلة على قبول توبة المرتد، فيبقى القسم الثاني ـ الردة المغلظة ـ وقد قام الدليل على وجوب قتل صاحبها، ولم يأت نص ولا إجماع على سقوط القتل عنه، والقياس متعذر مع وجود الفرق الجلي، فانقطع الإلحاق، والذي يحقق هذه الطريقة أنه لم يأت في كتاب ولا سنة ولا إجماع أن كل من ارتد بأي قول أوبأي فعل كان فإنه يسقط عنه القتل إذا تاب بعد القدرة عليه، بل الكتاب والسنة والإجماع قد فرَّق بين أنواع المرتدين).23
قال في "نيل المآرب في تهذيب عمدة الطالب: (ولا تقبل في الدنيا توبة من سبَّ الله تعالى، أورسوله، سباً صريحاً، أوتنقصه، ولا توبة من تكررت ردته، بل يقتل بكل حال، لأن هذه الأشياء تدل على فساد عقيدته).
5. يتولى قتله الإمامُ أومن ينوب عنه.
6. لا يغسل، ولا يكفن، ولا يصلى عليه، ولا يدفن في مقابر المسلمين.

سامر محمد عرموش يقول...

الوطن اه اه اه
صدقني لا يعرف معنى الوطن الا من فقده وعاش بلا وطن وقتها يقول اعيش في وطني زبال بس اعطيني وطن
الوطن كبير ويسع الجميع وهو كريم ولكن نحن اين من الوطن
الف شكر لك
تحياتي

سجود يقول...

mohamed ghalia
جزاكم الله خير
وان شاء الله يجي الصبح ويتغير وطنا
...................
ذات النطاقين
جزاكم الله خير
واتمني ذلك
...................
أنصار السنة والسلف الصالح
جزاكم الله خير
...................
سامر محمد عرموش
جزاكم الله خير
وانا احترم وجهه نظرك وانا بعدت عن وطني بالفعل واشتقت له بس الموضوع اقصد به ما بداخل الوطن
من عرب نسوا فلسطين وتشاجروا بينهم من عرب نسوا عدوهم الحقيقي ومن شعوب ترضي بالذل ومن حكام يصرون ع المعصيه واهانه شعبهم ومن بلد استغنت عن علمائها ولكن لا اقصد الوطن اي ارض الوطن

سامر محمد عرموش يقول...

الاخت الكريمة لاني فلسطيني وافتد للوطن كتبت هذا الرد وانا معك فيما تقولين والاكثر ايلاما ان تكوني في وطنك ولا تشعري بالوطن وتشعري انك غريبة
وتشعري ان الوطن تم سرقته امام الجميع
تحياتي

سجود يقول...

جزاكم الله خير
وان شاء الله هتتحرر فلسطين واحنا مش بننساها في الدعاء

آيوشة يقول...

بوست متميز جدا ياسجود وعجبنى جدا واكيد بايدينا نرجع الوطن زى الاول واحسن وربنا يصلح الاحوال يارب
مرسيى ياجميل للمرورك على المدونة

blue-wave يقول...

كلامك بجد بيوجع اوى اوى

سجود يقول...

ايوشه
جزاكم الله خير وانتي اللي مروروك اسعدني
................
blue-wave
جزاكم الله خير ع المرور واتمني انه ياثر فينا بجد ونعمل حاجه بجد لمصر

الأحــــــ إيناس ــــــزان يقول...

اصبحت ملئ بالفساد والظلم واصبحت لا تحترم حرياتنا وتزور انتخاباتنا ولا تحترم ارائنا فكيف نعيش فيك وقد كسرت كل حقوقنا جعلتنا بقيود ولذلك ارفض وبشده ان تكون لي وطن عز علي رفضي لك ولكن ليس في زماننا من لا يعشق الحريه
//

الوطن لايفعل ماتقوليه غاليتى بل نحن من فعلنا به ذلك نحن الاداه التى دمرت ولوثت نحن من ظلم البر والبحر فنتاج افعالنا مايحدث لنا
**نحن عرب كما قولتى الجزائر وقفت معنا فى استرداد سيناء ونحن وقفنا معهم فى الثروه الجزائريه
نهاية اختى المستفيد الاصلى هم اليهود ليحققوا الامل البعيد
بينما الرؤساء لا نعلم لماذا؟؟ بوتافليقه استعان بجمهور موضوع بالسجن للتهذيب
وبتذاكر او بسبور لمدة لاتزيد عن عشرة ايام
وجاؤ لنا بطائرات ليست مدنيه
**هنا قد اجبت انا على بعض النقاط والله اعلم
تحياتى اليك

donya يقول...

مساء الخير
كلامك دايما جميل
وصدقيني الوطن سامع بس في عصابه خطفاه اول مايتحرر منهم
هترجع كل حاجه زي الفل

تحياتي

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

اشهد ان لا اله الا الله
واشهد ان سيدنا مُحمد رسول الله
اخيرا وصلت للبوست ده الحمدلله
ازيك يا سجود اعتذر عن التاخير بس البركة فى المتصفح مش فيا انا

الوطن يعنى ايه وطن
يعنى ارض ليها اصحاب المفروض يحافظوا على الارض دى يزعروا ويحصدوا ويبنوا ويكبرواه ويهتموا بيه

يعنى ايه وطن يعنى ارض ناس عايشة عليها ناس بتحب بعضها ناس بتخاف على بعضها ناس كل همها تكبر وطنها
انتى ظلمتى الوطن بكلامك ده انا عارف انه مش مقصود بس الوطن عشان يبقى وطن لازم يكون له شعب
زى المثل اللى بيقول جنة من غير ناس ما تنداس

الوطن اتظلم معانا فى البوست ده
تعرفى ، كل واحد لينا له بيت عايش فيه ، لو سالتى واحد متغرب عامل ايه هيقولك الشارع اللى فى بلدى اجمل من قصر هنا ، اقصد اقولك انه لو نام فى بلده فى الشارع هيكون مرتاح نفسيا اوى
ساعات باخرج عن المضمون الخاص باى بوست بس اتحملينى بقى قدرك كده ، للمرة التانية العيب مش فى الوطن العيب فينا احنا احنا اللى ممكن نخليه حلو واحنا اللى ممكن نخليه العكس
وعلى فكرة عشان حالتك النفسية انا نشرت بوست من ساعتين وموضوع الاول ده مش عارف بجد حظك ماله

سجود يقول...

الأحــــــ إيناس ــــــزان
جزاكم الله خير طبعا نورتيني واحترم رايك ولكن انا اقصد من علي الوطن وليس الارض وبالنسبه لموضوع الجزائر ومصر لا يهم من الذي اخطأ ولكن المهم اننا لا ننسي عدونا الحقيقي ويايت نغضب نص الغضب ده علي ان فلسطين محتله
واشكرك مره تانيه
........................
donya
جزاكم الله خير
وانا اتمني ان نصلح انفسنا وانا اول من يتمني ان يصلح نفسه
........................
اسماء واحلام في وجداني
انا بعدت عن الوطن واشتقت اليه ولكن انا لا اقصد ارض الوطن الذي تربيت فيه ولكن اقصد الناس اللي عليه اللي اتغيروا ومش بتكلم عن وطني وبس بتكلم عن العرب كلهم انهم ياريت يفيقوا لانهم في غيبوبه كبيره
وجزاكم الله خييييييييير

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

طبعا انا عارف ان قصدك الناس اللى على ارض الوطن بس انتى قلتى ليه يا وطن يعنى موجه كلامك للوطن مش للشعب
قولى يارب وهو اللى بايده يعدلها ويفرجها من عنده قولى امين
وبعدين مفيش حد بيخرج غصب عنه بلدنا مش فيها الامكانيات اللى ممكن تساعد الواحجد انه يبقى عالم كبير ، يعنهى اقولك مثل بسيط ، فى عالم مصرى بينكلم وقال الفرق بينا وبين الخارج
ان هو عمل تجربة مدتها 7 ثوانى قال ان الـ 7 ثوانى دول اتكلفوا كذا مليون تفتكرى احنا ممكن نعمل كده وبعد التجربة دى هتتكرر كذا مرة لحد ما يوصل للنتيجة متهئلى صعبة علينا
والله اعلم

سجود يقول...

امييييييييين
ويارب نبقي احنا اللي متفوقين بدلا من الغرب

الأحــــــ إيناس ــــــزان يقول...

حبيبتى معاكى فى كلامك واسف لو كان تعليقى ضيقك بجد

سجود يقول...

هههههههههههه
لا طبعاااااااااااااااا
ديه وجهات نظر وعمري ما ازعل طبعا طبعا

قلم رصاص يقول...


رسالة رائعه في عشق الوطن والخوف على الوطن ولومه احيانا من فرط حبك ليه

وانا رغم كل مايحدث على أرض الوطن فكلي أمل في غدِ مشرق .. فبالأمل تتحقق المعجزات

واؤمن دوما بأن الأمل هو وقود النجاح

كل سنة وحضرتك طيبة

وباعتبار ان مدونتك اسمها "قل ياقم"

فانا برد اهه وباقول : نعم .. أي خدمه ؟!

ههههههههههههههههه

تقبلي تحيتي لمدونتك العظيمة

في امان الله

قلم رصاص

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

بوستين فى اربع ساعات انتى عايزة الناس تموتنى فى مخنوقة منى لانى كل يوم باعمل بوست وبتقولى تريث يا بنى ادم طب انا اتريث ليه يعنى والخير كتير ( اكتب ما فى القب ياتيك الاكثر منه )
ماشى يا عم الاون لاين

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

طيب ليكى فى ذمتى التعليق الاول فى البوست اللى جاى باذن الله بس ينكتب لنا عُمر
ما دام فيها مصلحة اصل انا استغلالى ومش عيب ان الواحد يستغل اخته بردوا وخصوصا لامة يكون لها كذا جنسية اكيد هتفيدنى عقد عمل هنا فسحة هنا
اكيد طبعا وصلة ببركة السيد البدوى شالله ياسيد بدوى

سجود يقول...

قلم رصاص
جزاكم الله خير
وبجد الكومنت ضحكني
وع فكره انا بحب جدا جدا جدا وطني ولو انا مش بحبه مش كنت هقول عيوبه
...................
اسماء واحلام في وجداني
المصلحه اولا عندي
هههههههههههههههه

سجود يقول...

هههههههههههههههههههههههه
مااشي بس التعليق الاول ولو انا اخدته لوحدي البوست الجاي يبقي البوست اللي بعده واطمن مش معقول انا هاخده يعني لوحدي

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

شوفى يا بُــنيتى طول ما انتى بتصلى الفجر حاضر
ربنا هيكرمك باذنه

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

خلاص والله بجد احمد لامة يقول حاجة باذن الله ربنا يقوينى واعملها وبعدين المدونة دى بتاعتكم انتم وانا شغال فيها لان لولاكم مش هيكون ليها لازمة والكلام ده حقيقى فعلا فى اى مدونة يعنى انتى بتشتغلى فى المدونة ده يعنى بتشتغلى عندى والمفروض اللى اجى تقومى تقفى وتعملى اى حاجة كده واحد شاى سندوتش جبنة مثلا

سجود يقول...

هههههههههههههههههههه
هموت من الضحك

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ايه ده بقى هأكل سندوتشات تيك واى
انا أكلى كله بيتى عشان معدتى على ادها
السرعة دى بتقولى انه آكل جاهز
واكيد الشاى طبعا فتلة
وطبعا المية من السخان زى ما كنت باعمل فى خالى لحد ما اقفشنى وبهدلنى
اكيد طبعا من عمل يعمل

الأحــــــ إيناس ــــــزان يقول...

ولا يهمك يا حبيبتى سعدت بيكى اووووووووووى والاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية

وكلنا بنحب وطنا وبنخاف علية

ربنا يهدينا جمعيآ للخير
ومتشكرة لسلامك الجميل
ويبقا التواصل
اختك
ايناس

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

طيب الطلب مش فى ايدى اسكندرية حتة منى ومن كل اسكندرانى يعنى انتى كده عايزة تقلبيها حرب اهلية تقدرى تاخدى الابن من امه او العكس صعب اوى
طلبك ده بمثابة خروج الروح من الجسد

سجود يقول...

الأحــــــ إيناس ــــــزان
اكيد لا يفسد للود قضيه وانا عن نفسي عمري ما زعلت من حد ولا بمقدار ذره ولا ان شاء الله هزعل
وانا مستينه السلام لحد ما يوصل وتردوا عليا تقولوا وووووووصل وان مامة حضرتك بقيت ميه ميه وكمان بتسلم عليا
ههههههههههه
ان شاء الله

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

اى حد يمس حرف من حروف اسكندرية مش بافرض النية الكويسة ابدا موضوعك عن الوطن واسكندرية وطنى حياتى عمرى كله فيها
وكفاية بقى تانبينى بموضوع التعليق الاول ده انا ضميرى عايز يقوم يضربنى بس انا مهديه شوية

الأحــــــ إيناس ــــــزان يقول...

الحمد لله بجد بلغتها وبتسلم عليكى ياقمر انتى قد اية جميله وحبيتك خالص مالص اختى الصغنونه

والمنصورة كانت منورة بيكى حبيبتى وان شاء الله تنوريها تانى ويارب اشوفك على الف خير

بحبك فى الله

ممكن بقا اضيفك عندى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

كده افترا بجد
عايزة تجيبى السيد البدوى هنا
طب والمرسى ابو العباس بيعمل ايه
وبعدين ده فى ناس بتيجى من بعيد للسيد البدوى وانا كنت زمان من الناس دى
كلنا مصريين وده شرف لينا كلنا
موضوع السعودية انا اعرفه وكلمتى مصدق بيها فى الاوساط الفسيولوجية
مصر اتذكرت فى القراءن
والسعودية فيها اشرف خلق الله
يعنى المفروض انك تفرحى اكتر

سجود يقول...

الأحــــــ إيناس ــــــزان
ربنا يخليكي
وانا كمان بحبك في الله
.....................
اسماء واحلام فى وجدانى
اصل انا مش بروح السيد البدوي ولا بصدق بيه فهو عندي مسجد عادي فلو انتم عايزينه خدوه اهوه ابقي وفرت عليكم حق المواصلات لو عايزين تزوروه
هههههههههه

الأحــــــ إيناس ــــــزان يقول...

(^_^)


(^_^)

(^_^)

الأحــــــ إيناس ــــــزان يقول...

ربنا ما يحرمنيش منك يا ارق سارة بالدنيا كلها

مووووووووووووووووووووواة

الأحــــــ إيناس ــــــزان يقول...

(^_^)



خلى بالك من نفسك

سجود يقول...

احم احم
ماي نيم از سجود
ساره ده لو عايزه تفكري مامتك بيا
بسسسسسسس
ههههههههههههههههههههههه

سجود يقول...

ان شاء الله
ربنا يخليكي والمدونه منوره والله وانا عايزاكي تيجي طنطا ولو مره واحده بس عشان نتقابل لاني مش هقدر اخد العيله واجي المنصوره تاني لاننا كنا فيها الاسبوع اللي فات

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

وفيها ايه طيب ما دمت مع ماما وبابا وخالو

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

صباح الخير يا جارى
انت فى حالك وانا فى حالى

سجود يقول...

هههههههههههههههههههه
اه دلوقتي في حالك وحالي

sun of free dom يقول...

كلامك جميل جدا دمتى بخير
اتمنى الزيارةhttp://hendfreedom.blogspot.com/

ضكتور جدا يقول...

السلام عليكم

كلام جميل

ربنا يحفظكم

تحياتي

سجود يقول...

sun of free dom
جزاكم الله خير
ويبقي التواصل
...................
ضكتور جدا
وعليكم السلام
جزاكم الله خير

فكرة من الزمن ده يقول...

وحشتيني ياجودي
يارب يطمنا عليكي وشد حيلك يا جامد عايزين مجموع كلية الفضاء

جميل ابوست اوي
ومعاكي حق
لكن الوطن مش شيء مجسد
الوطن كل الحاجات اللي انتي قلتيها
ولما تفسد احنا لازم نبدا بنفسنا ونصلح اللي فاسد
تحياتي ياقمر

سجود يقول...

وانتي وحشاني يافكره
وكمان واحشني مواضيعك
يلا بقي حطي جديد انا مستنيه

حارس طيبة يقول...

لماذا نحتاج الآن أن نسمي أنفسنا بالسلفيين؟

نحن الآن في وقت صعب ظهر فيه البدع والأهواء بكثرة ومن الناس الذين يدعون أنهم من أهل السنة والجماعة وهم في الأصل لا يرتبطون بأهل السنة والجماعة لا من قريب ولا من بعيد لأسباب لأنهم مبتدعون ضالون يغرقون في أوحال البدع فأصبح لزاما علينا نحن أصحاب المنهج الصافي والمعتقد الصحيح أن نميز أنفسنا بلقب شريف يمحوا أهل البدع من قاموسنا المشرف وتاريخا المجيد وما هم إلا مسيئين لمنهج أهل السنة والجماعة وهذا اللقب ما يزيدنا إلا عزة وفخر لأنه ينسب إلا أصحاب القرون الثلاثة الأولة وهم السلف الصالح رضوان الله عليهم واللقب هو ((السلفية)) قال شيخ الإسلام ابن تيمية"ولا عيب على من أظهر مذهب السلف وانتسب إليه واعتزي إليه بل يجب قبول ذلك بالاتفاق فان منهج السلف لا يكون إلا حق" وقال الإمام الذهبي "لم يدخل الرجل في علم الكلام ولا الجدال ولا خاض في ذلك بل كان سلفيا"واسم السلفية إنما هو محمود لقول ابن تيمية.

zikooooo يقول...

السلام عليكم
ازيك يا سجود يارب تكوني كويسه
اعتقد ان الوطن مش حكومه لانه لو كان كده مكنش يبقي في انتمااااء اصلا ولا في امان

الوطن اعتقد انه شعب وخير وسما وارض
انما اللي اتحنا شيفينه دلوقت دول اللي عيزين يهدوا الوطن ده العتاب علي الحكا م مش علي الوطن


موضوع جميل ربنا يزيدك

سجود يقول...

حارس طيبه
جزاكم الله خير
..................
zikoooo
وعليكم السلام
انا بقي بكلم اللي عايزين يهدوا الوطن بس هما اكتر من الحكومه
هما الحكومه والمنتفعين وكمان اغلب الحزب الوطني ورجال الاعمال الكبار مثل احمد عز دول كلهم منتفعين ودول اللي انا بخاطبهم وعفوا برده انا بخاطب الشعب لانه انشغل بالماتشات والصراعات وشايف الظلم والفساد وساكت عليه وكمان نسي المسجد الاقصي لذلك قلت الوطن لاني بخاطب من علي ارض الوطن جميعا
جزززززززاكم الله خير ويارب تكون الفكره وصلت

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

والله كان نفسى اقولك غيرى صفحة التعليقات بس كنت ساكت لانها حرية شخصية وبما انك غيرتيها اسمحلى اقولك ان عينى كانت بتطلع عشان اكتب تعليق واحد وكنت بادعى على البلوجر كله وساعات كنت باخرج من غير ما اكتب حاجة



الحاجة التانية انى كنت كاتب اول تعليق وقلت انشر لاقيت الجبان فصل
فطبعا لاغيت التعليق خالص لانى لاقيت سيتك عاملة 10 تعليقات انا قلت الطيب احسن بس خدى بالك بقى منى بعد كده سر البصمة انا بس اللى اعرفه وبنت خالتك اهى موجودة والاوراق ممكن تخلص فى يوم

مُهاجر يقول...

السلام عليكم ورحمه الله
بالتأكيد كل ما يحدث يقلل من قيمه الوطن وبالتالي تنقص قيمتنا طالما لا قيمه لوطننا .
يجعل الله موطننا الجنه .
ــــ( مُهاجر )ـــــ

الايــــــــــام يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


ان شاء الله تتصلح احوال الاوطان كلها

دمت بخير وسعاده


تحيااتي

الشاعر الحزين يقول...

أتيت لكى أقدم كل الشكر على زيارتك الكريمه لمدونتى المتواضعه

وإن شاء الله يبقى التواصل

لكن دعينى أتجول أولآ فى أرجاء مدونتك التى من الواضح أنها مليئه بالتدوينات الرائعه والمفيده أيضا

دمتى بكل الخير

ريمان يقول...

قبل ما نقول هو فين الوطن

نقول يعنى ايه كلمه وطن؟

لنا الله

بجد نشكوا حالنا الى الله

تحياتى ليكى وبجد كلماتك مؤثره وموجعه اوى

ربنا يصلح الحال لاحسن حال

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

نادي وأبحثي نسأل الله أن يرد إلينا أوطاننا حرة أبية
صلي علي النبي

سجود يقول...

اسماء واحلام في وجداني
كل ده كنت شايله لمدونتي طيب مش كنت تقول وبالنسبه للعشر كومنتات كده كده انا كنت في المدونه يعني سواء النت فصل او مش فصل مش كنت هتلحق التعليق الاول وكل شويه كنت اعمل رفريش لحد ما ظهر الموضوع
معرفش كان عندي احساس ان فيه موضوع هيطلع

سجود يقول...

مهاجر
جزاكم الله خير
.....................
الايام
ان شاء الله
جزاكم الله خير
.....................
الشاعر الحزين
جزاكم الله خير
.....................
ريمان
جزاكم الله خير
ونورتي المدونه

سجود يقول...

عاشق الجنه من الاخوان
انا ادعو الله ان يوفق وينصر ويعز الاسلام والمسلمين ولكن قبل ان تستجاب الدعوه لابد ان نتغير نحن من داخلنا حتي يغيرنا الله

well يقول...

صوت الوطن محبوس ...

تحياتى

إشراقة أون لاين يقول...

كفى يا قلم كفى فبكل ذرة حبر تجرح نفسا آل للفنا

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ما شاء الله سلم عقلكِ وقلمكِ وبارك الله فيكِ يا سجود تعبير رائع عن كل ما يدور بخاطرنا عن وطننا الأسير .

اقصوصه يقول...

حوار جميل

ومؤلم!

لجين أبو الدهب يقول...

هو الحوار فعلا يوجه للبشر اللى عايشين فى الوطن ده ..

لان الوطن لا ذنب له

بيصلح بصلاح اهله وبيفسد بفساد اهله

ربنا يجعلنا من الصالحين ..

جزاكِ الله خير ياسجود

سجود يقول...

well
جزاكم الله خير
.................
اشراقه اون لاين
جزاكم الله خير
.................
حياتي نغم
جزاكم الله خير وعايزين نشوفك ع الميل
................
اقصوصه
جزاكم الله خير
................
لجين ابو الدهب
جزاكم الله خير
ونتمني صلاح المجتمع بكل فئاته

فكرة من الزمن ده يقول...

انتي روحتي البيت بسرعة ليه ما احنا كنا محتلين

فكرة من الزمن ده يقول...

انا مافهمت تعليقك لما بتعتذري عن البوست
وقلت مش عارفة بتقولي عن ايه
لكن لما جيت قريت تعليقي عندك فهمت


ولا يهمك خلي اخوكي ياخد راحته

فكرة من الزمن ده يقول...

مهمومة بالوطن والله انت قمر ولسة صغنن على الهم ده
عيشي حياتك دلوقتي لسة قدامك سنين كتير ان شاء الله تبقى تتهمي بهموم الوطن بعدين لكن من دلوقتي مش هاينفع
اصلها مستعصية ومزمنة
يدينا ويديكي طولة العمر

اوعي تحطي كلام فكرة في بالك وتحبطي
لا
خليكي كده زي ما انت انا بهزر معاكي

انت صح لو كل واحد قال انا مالي عمرنا ما هنحل حاجة وهنعيش ونموت زي ما احنا

تحياتي ياعسل
ياصغنن انت

سجود يقول...

احم احم
فكره انا صغنن
واااء واااء
هههههههههههههههه

احمد ابوالدهب يقول...

جميل قوى